Thursday, December 16, 2010

Pemerintahan Hati

Sepanjang perjalanan aku, tiada yang mampu mengerti kenapa dan mengapa selalu ada. Perlukah aku menganggukkan kepala? Perlukah aku menuturkan kata seperti yang mereka mahu?

Aku mengulang jawapan yang sama dalam setiap senyuman. Setiap langkah aku menjawab segala perlakuan. Kenapa hanya aku yang tidak pernah bertanya? Kenapa dan Mengapa? Kerana aku tahu semua mahu yang terbaik untuk aku.

Aku tidak perlu kosa kata indah untuk mengubati hati. Cuma sedikit pujukan mesra dan pelukan hangat sudah memadai. Mungkin kerana aku sudah berbeza. Tapi siapa mereka dan siapa tahu? Apakah hatiku ini terubat luka seperti tampak dimata.

Warna pasca merah dan kehitaman itu semakin menenggelamkan. Aku tidak mahu kehilangan dan ketinggallan. Tapi seakan ada yang memburu. Apakah benar warna permaidani ini keemasan? Atau ada seutas kalung disebalik jeriji duri?

Senyuman aku penawar duka. Tawa aku pengubat hiba. Titisan masinku masalah bersama. Cecair merah itu yang memulakan cerita. Wahai cahaya yang menyeringai dan suara yang menggegarkan, jangan menghalang pancainderaku.

No comments:

Post a Comment